terça-feira, 20 de outubro de 2015

Att ta körkort i Sverige


Jag har studerat själv och intensivt för att ta körkort under en månad . I den här månaden ville jag testa mina kunskaper genom att göra det kunskap- och körprovet. Jag var medveten att min chans att klara proven i första försökt var minimalt, men jag ville veta vad som krävde på proven. Jag blev kuggat på både prov, men det känns ok. Nu vet jag vad jag måste öva mest på för att klara dem nästa gången.
Kunskapsprovet gick ganska ok. Jag fick 46 rätt svår. Hade jag svarat rätt 6 frågor till, hade jag klarat detta. Det var inte så dåligt resultat för någon som hade pluggat själv på annat språk som man inte kan som väl . Uppkörningen var i sin tur väldigt svår mer än jag trodde att det skulle vara. Jag var himla nervös eftersom jag fick köra en bil som jag inte var van att köra med. Jag blev kuggad för jag behövde tid för att vänja mig med bilen och Inspektören sa att detta påverkade min miljönkörning. Den andra orsaken var för jag visade mig osäker vid en körning där högerregel gällde. Han hade rätt om detta.  Jag hade inte övningsköra så mycket , men det är bara öva på och köra på alla vägar som finns i Södertälje för att känna mig säkrare nästa gången.
Det finns några svenska trafikregler som är väldigt förvirrande för mig, eftersom de skilja sig från några brasilianska trafikregler. t.ex.
1- I Brasilien är det förbjudet att vrida bakom när man backa. Man får använda bara speglarna eller titta åt sidorna för att kontrollera döda vinkeln. Här i Sverige måste man vrida hela huvudet för att backa.
2-I Brasilien vänstersväng  är inte tillåtet hur som helst . Man får inte svänga vänster vid korsningarna om det inte finns en rondell, spanskasväng (eller en brasiliansk version av detta)eller ett trafikljus som ger dig möjligheten att göra det. Det är till och med förbjudet att göra U-sväng i Brasilien över huvud taget. Man måste köra fram till nästa rondell ,spanskasväng eller trafikljuset för att svänga till vänster utan att påverkar trafiken.
3- Även regeln på trafikljuset skilja sig mellan de två länderna. Så här funkar i Brasilien om det är grönt för mig ska det vara rött för alla motande trafikanterna. Det finns inget möte mellan bilarna eller mellan bilar och gående på trafikljuset i Brasilien. Alla mötande trafikanterna har sin tur. Jag förstår inte varför det är grönt för mig som ska svänga till vänster och samtidigt grönt för de andra motande förarna som ska köra fram. Då måste jag stannat i mitt i korsningen och väja för de som ska köra fram och sen för gående som går på övergångstället.
4- Högerregeln. Det är den mest förvirrande trafikregeln i Sverige. Jag har läst att det är förvirrande för många svenska också. I Brasilien har alla bilar som kommer från smalare vägar väjningsplikt för de som kör på stora vägarna. Punkt slut. I dessa fall gäller det samma regel som utfartsregeln.<

5-Att använda mobil under uppkörning - Det är förbjudet att prata i mobilen eller använda den under uppkörningen. Du får böter direkt om trafikpolisen ser det.
Det är inte upp till mig att säga vilket land har bättre trafikregler . Jag tycker bara att det är svårt för mig som har kört bilen efter visa regler under 16 år kunna plötsligt köra efter andra regler än dem jag är van vid utom att bli lite förvirrad.  

Nenhum comentário:

Postar um comentário