terça-feira, 5 de janeiro de 2016

Gott nytt år 2016


Jag  älskar nyårsafton och all förväntningar som finns kring det nya året som kommer. Att fira det kommande året är som att fira möjligheten att göra saker du inte fick göra på det sista året som har avslutat. Den är som tar en vit papper där du ska skriva om nya planer, nya förväntningar och nya löften. Varje nyårsafton brukar jag skriva på en lapp 5 nyårslöfte eller önskningar för det nya året. Förra året lyckas jag förverkliga 3 av 5 mina nyårslöften till 2015. Detta år vill jag lyckas med alla 5 önskningar och löfte.



Jag vet inte hur svenskarna känner sig under nyårsfirande. Är de förväntansfulla? Upplever de känslan att en ny start är på gång som vi brasilianare gör eller är det bara ett nytt år som kommer att fortsätter att vara lika bra eller dålig som de sista? Jag märke att svenska reagera med frågetecken i minnet när jag säger och önskar att alla deras önskningar och förväntningar förverkligas nästa år .  Jag har till och med blivit rättad av en av mina lärare från svenska för invandrarna då när jag studerade svenska att svenskarna inte är så djupa och känsliga  som vi från Sydamerika och sa att det bara räcker att säga gott nytt år, punkt och slut. J


Att fira nyårsafton i Sverige har varit litet annorlunda från det jag är van vid. Hade jag kunnat ,hade jag firat nyårsafton i Brasilien varenda år, men det är omöjligt eftersom min man har också sin familj har vill fira jul och nytt år med.

Det finns så många traditioner , vidskepelse och ritualer kring Nyårsafton i Brasilien som gör nyårsfirande blir mycket mer spännande, rolig och känslig:

 
   - Man brukar städa ordentligen hemmet inför nytt år. Allting måste vara rent eller nytt för att välkomna den nya år som kommer. Det ingår till och med kläder man ska ha på sig på nyårsafton. Varje år köper vi ny kläder, ny trosa (eller kalsong), ny skor och  ny socker för att välkomna det nya året. Det är många som tror att man riskerar ha ett olyckligt år om man inte är ren och har allt nytt på sig.




- På tal om nya kläder, färger på kläderna man ha på sig på nyårsafton spelar ett stort roll. Det ingår till och med färgen på trosor och  kalsongen. Alla färger har en betydelse för en brasilianare på den där dagen. Den färgen vi använder mest är Vit som betyder fred (peace) för ett år med mindre kriminalitet, hat, krig och våld.  Guld betyder pengar och rikdom, rosa betyder kärlek, blå betyder hälsa och röd betyder passionen, aventyr och mer spänning i livet.



-       För de flesta Brasilianare nyårsaftonfirande är alltid på stranden med sina nära och kära . Stranden blir full av folk som brukar ta med sig något att fika och dricka som öl, cider och champagne. Kommunerna erbjuder alltid offentliga Concert på de största stränder så man kan höra och dansa hela kväll och natt. Det blir mycket fyrverkeri också. Det är jättefint och roligt. De finns en del av Brasilianare som väljer att fira nytt år i en club eller ett hotel där man har en lite finare fest med fin mat och dricka all inklusive.


 


- Under de sista sekunder är det mycket ritualer som vi brukar göra som kan ser lite konstigt ut för någon som inte är van vid den brasilianska nyårsfirande. Det kan vara lite olika från religion och tro . Jag det finns även dem som blanda ihop alla religiösa ritualer bara för att garantera en nytt år full av lyckas. J Många som brukar tänka varmljus på sand och börja be för ett lyckligare år , andra som kastar blommor och en lapp av sina nyårslöfte i havet och be till Jemanjá ( namnet av en gudinna som leva i havet från afrikanskkultur )  , många som simma i havet med kläder för att göra sig ännu mer ren för det nya året och många andra ritualer som man bara hitta på.



 
Trotts att jag inte kan fira nyår  i Brasilien försöker jag behålla några av dessa traditioner och ritualer t.ex: städa hemmet inför nyår, använda en färg på mig som har en betydelse, använder nya kläder och skriver mina nyårslöfte på en lapp.

Den här året är ännu mer speciellt eftersom jag väntar barn och ska bli mamma nu i januari av vårt första barn. Det är så mycket spänning och förväntningar kring detta.  Vi är så glada över. Dessutom detta har jag planer att kommer in på en ny utbildning på distans på universitet och börjar om mitt liv på nytt här i Sverige och öka min chans att få ett jobb i framtiden när barnet kan vara på dags. Jag har också lövat mig att vara mer aktiv . Jag vill börja träna, äta nyttigare och gå ner mins 15 kg av 20kg jag har gått upp under alla dessa 4 år i Sverige. Barn, universitet och träning. Det verkar lite omöjlighet att få ihop allting, men jag ska försöka, man måste åtminstone försöka.  Jag ser så fram emot att uppleva det nya som kommer i 2016 och det spelar inte så stor roll om jag fick göra all ritualer för att lyckas med ett nytt år. Det jag tror mest på är att man måste göra allt för sig själv för att få förvekliga det man vill.





 
 







Nenhum comentário:

Postar um comentário