quinta-feira, 24 de abril de 2014

Är alla lika?



Försök inte vara som de andra!!
 


Jag håller inte med när jag hör någon säga att alla är lika.  Jag brukade höra detta ganska ofta i skolan från SFI/SAS-lärare. Man förstår inte  vad är det som ligger  bakom denna tanke att alla är lika. Sanningen är att detta gör att man känner att man "måste"  vara lika, genom att försöka se ut som de andra, bete sig som de andra och tänka som de andra för att vara accepterade av andra.

Det här mentaliteten påverkar framför allt invandrarna som kommer till Sverige. De tar med sig sin kultur och kulturella sätt att vara och bete sig. Det första vi invandrarna lär öss är att försöka tänka som svenskar och  bete oss som svenskar. Jag håller med när man säger att invandrare måste anpassa sig till Sverige, men att anpassa sig till Sverige  betyder inte att glömma vem man är och ens värdering för att bli svensk, det är att respektera landets lagen  och -kultur. Det är inte bara invandrarna som måste anpassa sig till Sverige, utan Sverige måste också anpassa sig till invandrarna.

Vi har olika kulturer och sätt att leva, att tänka och att bete oss. I början av mitt liv i Sverige var jag uppmuntrad att "bli" mer svensk . "Du måste bete dig som en svensk för att smyga dig in i samhället", "du pratar för högt, vi svenskar pratar inte så, "Du ler och skrattar  hela tiden och för mycket, vi är inte så", "Men tycker du inte om att vara i skogen? Alla svenska gör det", " tycker du inte om sport? men svenskarna tycker om sporta. Det är så tröttsamt att höra detta så ofta, för att det får en att tro att det enda sättet att leva är det svenska sättet .

Det känns som att allting som är lite annorlunda är fel, konstigt eller oacceptabelt. Det är bara att titta runt för att märka detta. Alla klär sig, pratar eller beter sig likadant, till och med ungdomar. Överallt ser jag grupper av tjejer som klär sig i samma stil, har samma typ eller märken av skor och väskor, har samma frisör eller målar sig på samma sätt...Alla är så lika att det blir tråkigt. Om någon tjej har sin egen stil eller har inte råd att använda likadana kläder blir hon mobbad. Mobbing sker också på arbetsplatserna bland vuxna om någon är lite onormal.

Jag tycker att det är positivt att vara äkta och onormal. Skolor och samhället skulle uppmuntra folk att vara olika eller acceptera andras olikheter. Det är de som vågar att vara som de är, originella och annorlunda som är mest kreativ och kan berika samhället med något nytt.  

 Jag beundrar svenskarna som vågar vara olika, som har ett strålande sätt att vara, som klär sig med olika färger i stället för dem vanliga vit-svart-grå , som snackar och skrattar högt i tåget och bussen , som har en annorlunda frisör, som överaskar mig med ett stort leende eller en varm kram och visar att "jag är som jag är...originell och annorlunda".

Om någon säger till mig att vi är lika ,ska jag  säga "Nej, det är vi inte!". Jag är unik, det finns ingen i världen som är som jag. Alla är inte lika, men alla är likvärda. Det är det som är skillnaden.



Nenhum comentário:

Postar um comentário