segunda-feira, 24 de março de 2014

Stolthet







Jag har träffat  många brasilianare som bor i Sverige och har märkt att en stor del av brasilianarna är jättestolta över sin nationalitet. Det finns stolta brasilianare som är diskreta ,men de flesta tycker om att  visa sin stolthet genom att ha Iphone skydd (eller  någonting annat) med gul eller grön färg eller att hänga Brasilianska flaggan utanför sitt hus för att visa att en brasilianare bor i området. Dessutom brukar några brasilianska mammor eller pappor klä sitt barn på ett speciellt sätt för att visa att det lilla barnet är brasilianskt oavsett om barnet är född i Sverige eller kanske är halvsvensk. När någon frågar oss brasilianare varifrån vi kommer från, kan man se stolthet i våra ögon och i rösten när vi svarar "från Brasilien". Även människor från andra länder reagera positivt och glatt när vi säger att vi är brasilianare. De vill bara prata om brasilianska fotbollspelare , varmt vädret, karnival, fester, fina stränder o.s.v.

 En dag fick en klasskamrat mig att tänka på varför vi är så stolta över Brasilien . Han frågade mig varför vi brasilianare är så stolta över vårt hemland när vi har så många ekonomiska och sociala problem.  Min första reaktion  var att vilja svara med ett av våra favorituttryck: "Porque Deus é brasileiro!" eller " Porque somos brasileiros e não desistimos nunca" eller "Brasil é a terra de gente feliz!" eller "moro num país tropical...bonito por natureza", men jag kunde inte svara så här utan att förklara varför  vi säger ,känner och tänker så. Jag  hade aldrig tänkt på detta ,inte på ett djupt sätt och hade inte ens tillräcklig svenska för att svara på detta på ett övertygande sätt, så jag svarade bara att vi är så , vi växer upp med den här känslan. Vår fotboll, vårt varma väder,  våra stränder och trevliga människor svarar för sig själva. Klasskamraten blev inte så övertygad , detta kunde jag se, men det var vad jag kunde komma på då.
Efteråt kunde jag  inte koncentrera mig på lektionen . Jag  var så besviken på mitt löjliga och ytliga svar. Jag visste att jag kunde svara på ett annat sätt. Jag visste att vår stolthet  är  mycket mer än att vi har det bästa fotbollslaget  och karneval. Jag behövde bara fundera på detta. Jag gick hem, men kunde inte sluta att tänka på detta. Varför är vi så stolta över vår nationalitet?  Det är inte bara för att vi har så  underbar natur och stränder som gör att vi tror att vi lever i ett paradis. Det är kanske för att Brasilien ligger på en speciell del av jorden där vi kan njuta av ett tropiskt klimat med nästan inga naturkatastrofer som orkaner, stora jordbävningar och tsunamis. Det är inte bara för att vi är trevliga och glada, men kanske för att vi brasilianare är så diversifierade när det gäller ursprung, hudfärg och religion så att vi har lärt oss att leva i lagom harmoni med våra olikheter .


Naturen, vädret och brasilianska människor är någonting  vi bör vara stolt över , men det  är inte bara detta. Jag tror faktiskt att vara stolthet kommer från vår historia. Brasilianare har upplevt och lidit så mycket under över 500 år  ( t. ex: Monarki, slaveriet, diktatur, krig för republik, för rättighet  eller mot orättvisor och nu kampen mot korruption och bl.a.).  Vi har krigat och kämpat så mycket för förbättring under alla dessa år. Detta har byggt en känsla av nationalitet inom oss. Brasilien har utvecklat så mycket både ekonomiskt och teknologiskt. Vi och hela världen har märkt dessa förbättringar fastän vi har så mycket problem . Enligt mig är detta orsaken till varifrån vår stolthet kommer. Detta var vad jag skulle ha svarat min klasskamrat .Jag väntade till nästa dag för att träffa honom igen.
Jag  gick till skolan och väntade på ett tillfälle att prata med honom. Jag kom fram till honom och sa: -Hej, kommer du ihåg att du frågade mig igår om varför vi brasilianare är så stolta över Brasilien fastän vi har så mycket problem? Jag vill berätta mer om detta för dig...


 Han blev intresserad av att lyssna på min förklaring. Jag vet inte om jag kunde uttrycka mig så bra eller om han kunde förstå vad jag pratade om, men det var en lättnad att prata om detta med honom igen. Tack vara honom fick jag reflektera över detta . Jag vet att Brasilien har så mycket att ändra. Vi har så mycket problem, men  de flesta brasilianare är, i alla fall, stolta över hur Brasilien har utvecklats hittills.   


Är det kanske en romantiskt synpunkt av Brasilien? Kanske. Mitt nationalitet  har blivit viktigt för mig för att det beskriver vem jag är och vem jag alltid vill vara.


 

 

 

Nenhum comentário:

Postar um comentário